Eskilstunaortens Ryttarförening

Ridskolehästarnas vardag

Såhär kan en vanlig dag se ut för våra hästar!

07.30 - Hästarna fodras med grovfoder och hästarna står och äter sin mat i ca 1 timme innan alla hästarna leds ut i hagen. På Ekeby går hästarna i en stor flock tillsammans och på Vilsta går hästarna uppdelade i mindre flockar i olika hagar. I hagen har hästarna tillgång till både färskt vatten och foderhus med fri tillgång på halm.

ca 14.00 - Hästarna kommer in i stallet igen. Under förmiddagen har stallpersonalen mockat, fyllt på strö, delat ut hästarnas foder och sopat stallet. Hästarna går lösa in från hagen och hittar sin plats på Ekeby och på Vilsta leds de in av personalen. Väl framme i boxen eller spiltan väntar deras mat, mums!

14.00-15.30 - Hästarna blir omskötta av personalen och passar på att vila en stund medan det är lugn och ro i stallet.

Mellan 15.30 och 16.15 - Första lektionerna börjar på respektive ridskola, det kan skilja sig åt när och hur många lektioner respektive häst går under eftermiddagen och kvällen.

17.00 - Stallvärdarna fodrar halm – mums säger alla hungriga hästar!

18.00 - Stallvärdar fodrar kraftfoder - väldigt populärt!

ca 21.00 - Alla hästar är tillbaka i stallet efter dagens lektioner. Nu får de grovfoder som belöning för dagens arbete!

Ca 21.30 - Ridläraren checkar ut för dagen, går ett varv i stallet för att kolla läget och hälsar hästarna god natt!

Det skiljer sig åt på respektive anläggning när hästarna fodras sista målet och när stallet stänger.

Under planerade vilodagar (ca 1/dag i veckan) kommer hästarna in vid lunchtid får stå inne och äta för att sedan vara ute i hagen fram till senare på eftermiddagen eller kvällen.

Publicerad: 2022-09-12

Senast uppdaterad: 2022-12-16